Történetünk elég régen 1944 október 22.-én kezdődik, a Nyíregyházát elfoglaló orosz csapatok elől a X/I. számú tábori kórház (kórházvonat) vonult vissza Nyíregyháza-Mátészalka felől a vásárosnaményi állomásra, és Csap felé tartott.
A budapesti Sztálin-szobor ledöntése az 1956-os magyar forradalom
leglátványosabb szimbolikus aktusa volt. Nem véletlen, hogy ma már
szinte elképzelhetetlen olyan TV-műsor, mozifilm, album, amely az
októberi-novemberi események vizuális megidézésekor ne használná a
monumentum megsemmisülésének egyes stációit megörökítő korabeli
képkockákat. Persze ezekben a napokban számos más politikai emlékművet
távolítottak el, vagy csak „alakítottak át” (az esetek többségében a
rajtuk ágaskodó ötágú csillag leverésével), nemcsak a fővárosban, hanem
vidéken is – többeket pont az ilyen cselekedeteikért ítéltek aztán
többéves börtönbüntetésre. Az akciók és azok megtorlása egyetlen közös
okra vezethető vissza, arra, hogy az emlékművek mindig kötődtek az
aktuális politikai hatalomhoz, annak legitimációs, propagandisztikus
törekvéseihez.1 Tudatosan, az emlékeztetés szándékával létrehozott, ténylegesen látható jelekről, azaz „emlékezeti helyekről” volt szó.2
Megtámadásuk a demonstrált üzenet tagadását jelentette,
„emlékhelytelenítés” történt tehát fizikailag és ideológiailag egyaránt.
Felújították a
tabajdi református temetőben található II. világháborús szovjet-orosz
síremléket. Ez alkalomból koszorúzással egybekötött megemlékezést
tartottak, melyen Vargha Tamás megyei közgyűlési elnök is részt vett.
1991. december 5-én a budapesti fővárosi
közgyűlés úgy döntött: az országban, de talán az egész rendszerbváltó
térségben egyedülálló módon szoborparkot létesít, és abban helyezi el a
főváros közterületeiről eltávolítandó, politikai tárgyú köztéri szobrok és emlékművek, dokumentumértékű alkotások
egy részét. A szoborparkot Dél-Budán, a XXII. kerületben hozták létre,
és oda 1992. szeptember 14-én kezdték átköltöztetni a végül több mint
negyven köztéri alkotást.
Az 1991-es döntés talán az utolsó utáni
pillanatban született meg: a Thököly útnál lévő Kiss István-féle
Felszabadulási emlékművet egy hónappal korábban ismeretlen tettesek
ledöntötték, idézi fel
a Budapesti Negyed egy 1994-es számában Kiss György. Korábban már
letörték a talapzatáról a többtonnás debreceni
Tanácsköztársaság-emlékművet, míg a fővárosban előbb vörös festékkel
bemázolták, majd erőszakosan eltávolították az 1986-ban felavatott
Münnich Ferenc-szobrot. Ennek nyomán Zsigmond Attila, a Budapest Galéria
igazgatójának intézkedett arról, hogy kezdjék el „tatarozni” a Dózsa
György úti Lenin-szobrot, majd a renoválás ürügyével eltávolították a
Zrínyi és Nádor utcák sarkáról egy 1950-es, az Október Párt aktivistái
által megrongált kőrendőrt – idézte fel egy 1993-as, a HVG-ben megjelent
cikkében Bojár Iván András.
Az
1956-os forradalom eseményei vidéken általában néhány napos késéssel
kezdődtek. Szolnokon október 26-án került sor tömeggyűlésre, a szovjet
emlékművek lerombolására, majd a Forradalmi Munkástanács megalakítására.
Más megyéktől eltérően maga Kálmán István, a Szolnok Megyei
Pártbizottság első titkára szervezte a nagygyűlést és hívatta
körtelefonon az üzemek munkásait, az intézmények alkalmazottait, az
iskolák tanárait és diákjait a Kossuth térre. A helyi pártvezetők egy
részét ugyanis a szolnoki értelmiségiek meggyőzték, hogy jobb, ha a
forradalom mellé állnak, mível így elkerülhető a vérontás. Kablay Lajos
alezredes, a katonai repülőtér parancsnoka és Dancsi József, a Szolnok
Megyei Forradalmi Munkástanács megválasztott vezetője ugyancsak a
nyugalom fenntartására törekedett, és erőfeszítéseiknek köszönhetően a
november 4-ei szovjet katonai beavatkozásig jelentősebb atrocitásra nem
került sor a városban. Megszervezték a lakosság ellátását, a felesleges
élelmiszert Budapestre szállíttatták, biztosították a létfontosságú
termékeket előállító üzemek működését, rendőrőkből, katonákból és
nemzetőr egyetemista diákokból szervezett járőrőkkel fenntartották a
személyi és vagyonbiztonságot, végrehajtották a Nagy Imre-kormány
rendelkezéseit, lehetővé tették a pártok újjáalakulását és védőőrízetbe
helyezték az ÁVH tagjait.
Következő cikkünk a város eltűnt szobrairól fog szólni, melyben
megismerhetjük Vasmarcsa múltját és jelenét, ki és miért dobozolta be
Lenint, valamint mi lett a "trombitás kislány" sorsa. Talán így
tudnánk legegyszerűbben jellemezni azt a gigantikus hölgyet, aki egykor a
Rákóczi út főtér felőli végét díszítette egészen az oroszok
kivonulásáig. Sokan nem is látták, vagy csak gyerekkorukból emlékeznek
vissza "a csúnya nénire" ezért úgy gondolom érdekes lehet ez a cikk.
Vasmarcsa gondolata nem sokkal az 1956-os forradalom és szabadságharc
után vetődött fel, rögtön Nagy Imre és társai kivégzése után.(nem
véletlenül) Az emlékmű a Tanácsköztársaság 1919-es kikiáltásának
állított emléket, illetve mártíremlékműnek is mondták, mert a közeli
bírósági fogdából hurcoltak el még ugyanebben az évben, sok, később
Orgoványon kegyetlenül kivégzett forradalmárt. Az akkori
városvezetés feltehetően 1958-ban egy pályázatot írt ki az emlékmű
felállítására, melynek nyertes pályázója Hercegh Klára szobrászművész
lett. Az alkotóval készült interjúból kiderül, hogy Vasmarcsa alakja,
kicsinyített mása, már a pályázat előtt kész volt.
Sztálin
Budapest megszállására adott parancsot, a szovjet katonák nem
„felszabadítani” jöttek Magyarországra. Ettől függetlenül nem jártunk
sokkal rosszabbul, mint mások: a Vörös Hadsereg katonáinak „járt a
szórakozás”, de míg a lengyel nőt életben hagyták, a „büszke németet” a
megerőszakolás után agyonlőni volt dicsőség. A kulturális különbségek és
a sztálini propaganda állt a szovjet katonák brutalitása mögött.
A magyar jobboldal ismert mértékű győzelme a legutóbbi választásokon,
világossá tette a gondolkodó emberek számára, hogy az új kormányzat és
általában a hatalmi elit „nemzeti” frakciója ismét belevág az 1989 után
már körvonalazott feladatba: a „jövőnk a múlt” jelszavának jegyében a
lehetőségek határáig visszaállítják a horthysta tekintélyuralmi rendszer
életképesnek látszó elemeit a „történelmi emlékezet” területein is.
Az e folyamattal szemben állók a legrosszabb stratégiát választják,
ha nem az egészet opponálják, hanem csak ennek egyes elemeit teszik
szóvá. Szellemi alultápláltnak kell lenni ahhoz, hogy a Roosevelt tér, a
Moszkva tér, a Lukács György utca nevének megváltoztatása vagy a
szovjet emlékmű lebontása között ne lássák a szerves és közvetlen
összefüggést. Nem lehet azt mondani, hogy Roosevelt maradjon, de Lukács
nevét eltörölhetik, a szovjet emlékművet vihetik. Folytatódik a 89-es
hagyomány, harc a történelmi emlékezet ellen, amely a magyar
piacgazdaság (értsd – félperifériás kapitalizmus) szellemi
felépítményének már elidegeníthetetlen része lett.