A cikk alapjául a 2o12 május 28 -án Raoul Wallenberg
születésének századik évfordulóján megtartott nemzetközi tudományos konferencia
"Raoul Wallenberg - a XX. század humanistája " szolgál.
Wallenberg
születésének ünnepléséről és ennek a hősnek a jelentőségéről sokáig lehet
beszélni.Maga az esemény- a budapesti zsidók megmentése - nálunk Magyarországon
nagyon fontos eseménynek számít.Fogok beszálni arról a szellemi légkörről,
amely ezt az évfordulót övezi valamint összességében a holokauszt
jelentőségéről Magyarországon, a mi keleteurópai régiónkban és azon túl.
Tárgyilagosan véve a «holokauszt » fogalma, amely az európai - köztük a kelet-európai - politikai és
tudományos szókincs az amerikai politológiából, nem jelent semmi mást, mint
gyakorlati intézkedések végrehajtását a zsidó nép kiirtása céljából.Végső
sorban és az elképzelt szinten nem sikerült ezt a célt elérni, hála mindenek
előtt a Szovjetúnió fegyveres erőinek.Manapság sokan szeretik leplezni ezt a tényt,
csökkenteni annak értékét. Néha még a magyarországi zsidó szervezetek is eképp
lépnek fel. 2oo4 -ben az egyik ilyen szervezet feje eufemisztikusan így írt a
budapesti gettó felszbadulásáról: "majd
jött a hadsereg," nem is használva a "felszabadítás" fogalmát. Ugyanebben az
időben derült fény egy új tematikára, melyet a korábbi időkben teljesen
elhalgattak vagy háttérbe szorítottak: amely már nem hangsúlyozza, hogy a
zsidók megmentésében nem csak a kommunisták vettek részt, hanem a partizánok és
a Vörös Hadsereg is, valamint a polgári antifasiszta ellenállás tagjai is,
továbbá a nyugati hatalmak képviselői. Pontosan ez az, ami kifejezi Wallenberg
szellemiségét, és azt az etoszt, amely nevét övezi. Azonban ez a helyes
törekvés nem feledtetheti el velünk teljesen más hősök kultuszát - amely a
rendszerváltás után alakult ki - Kelet - Európa nemzetállamaiban, ahol
hivatkozva a nemzeti függetlenségre, próbálják a lehető legjobb színben
feltüntetni, vagy teljes mértékben hitelesíteni azoknak az embereknek , fegyveres
csoportoknak és kormányzati szerveknek a tevékenységét, akik részt vettek a
holokauszt gyakorlati végrehajtásában. Mindamellett, hogy német és orosz
források tömege jelzi, tanusítva , hogy a helyi nacionalista, profasiszta erők
gyakran önszántukból léptek a nácik szolgálatába, az állami politika ezekben az
országokban kezdeményezte a profasiszták valódi rehabilitációját, Bandera
utálatos figurájától kezdve az erdei banditákon át litván kollaboránsokig.
A kelet-európai régióban a balti országoktól Magyarországig a történelem tudomány újra felszívódik
a politikában, autoriter szabályok eszközeivel és metodikájával. Ennek az
abszorpciónak a ténye pragmatikusan megmutatkozik a Holokausztról szóló
dokumentumokban. Az agyonhallgatás után, amely a szovjet időkben volt jellemző,
manapság a nemzeti önvédelem zászlaja alatt szégyenfolt kialakulása folyik, amelynek célja - elbagatelizálni a helyi, nemzeti, profasiszta szervezetek és kormányzati
szervek szerepét a tömeggyilkosságok végrehajtásában és más büncselekményekben
a megszállt Szovjet területeken, beleértve a gyermekek megsemmisítésében való
aktív részvételt is.A holokauszt valóságos, egész világi története számos
tanulmányban a nemzeti történelem részévé kerül felosztásra, olyan keretek
között, melyekben a történelmi felelősség egyedül a náci Németországot terheli.
Sok, a holokausztról szóló tanulmányból hiányzik azoknak az igazi politikai és
szocális-gazdasági okoknak az elemzése, amelyek a népírtáshoz vezettek.Az
utóbbi időkben beszélünk a felelősség megosztásáról, de ebben az esetben
ki hangsúlyozzák a helyi kollaboránsok
szerepét, Sztálin és a Szovjetúnió szerepét, hogy legalább a felelősség egy
részét elvegyék nemzetvezetők és kollaboránsok válláról, akik a holokauszt
részesei voltak. Sztálin és a szovjet vezetőség szerepét a holokauszt
történetében számos szovjet történész munkáiban nyomonkövethetjük Gennagyij
Kosztürcsenkótól Ilja Altmanig. Világos, hogy ebben az esetben lehetetlen
elkerülni a kutatás értékelését a felmerülő kérdések bonyolultságának mértékében,
mert emögött a háború miatti felelősség és annak következményei állnak. De az
állítás, amely ennek a történelmi jelenségnek a tanulmányozására késztet
minket, jól illusztrálja azt a tényt, mi számít a holokauszt komoly
kutatásának, például, nem tudtuk, hogy a holokauszt mintegy hat millió
áldozata népírtás következtében hunyt
el, a nácik kezei által a szovjet területeken. Azok nem tudják, nem értik, vagy
nem akarják megérteni, hogy a holokauszt, a zsidó nép kiírtása egy sokkal
szélesebb népírtás része, amely minden ember és nép ellen irányul, akik a náci
Németországgal , a nemzeti szocializmussal, vagy a hitleri Németország
szövetségeseivel szembe fordultak. A hitleristák legfontosabb célja a
Szovjetúnió és a szovjet rendszer megsemmisítése volt, melyet maga Hitler sem
tagadott soha. Ennek a «projektnek» a része volt a
zsidó nép kiírtása .Sokunk számára ez
nyilvánvaló, de mégsem nevezhetjük olyan véleménynek, amely
általánosan elfogadott más történész kollégák között is a régiónkban.
Miről is van szó lényegében? Mi áll ezek mögött a
folyamatok mögött?
A szocialista államforma bukása okán, a rendszerváltás, a
korábbi legitim állami ideológia, a Marxizmus-Leninizmus helyén megjellenek új
ideológiák (és az azokat támogató intézmények), melyek a hatalomgyakorlás új formáját igyekeztek és
igyekeznek legalizálni. Közülük fő szerepet kaptak a faji kisebbségi
ideológiák.
Általánosságban elmondható, hogy a kelet-európai régiót két nagy, belsőleg
heterogén politikai és ideológiai kialakulása foglalta le, amely
különböző tendenciákat: neo és (neo) konzervativizmus, (neo) liberalizmus, a kultúra, a szellemi légkör és az egész
rendszerváltás kondicionált értelmezését takarja.
Ezen a ponton, az adott tematika jobb problematizálása
okán elengedhetetlen a vizsgált probléma illusztrálása Kelet Európában és a
Szovjetúnió utódállamaiban.
Olyan korban élünk, amikor a többségi tudományos gondolkodás
terén beszivárgott az a vírus, amely a kommunizmust a
fasizmussal/nácizmussal
azonosítja. Ez a minta, amely nyugaton a hidegháború
alatt jelent meg, most újjáéledve tapasztalható
Kelet-Európában. Az ideológia szintjén
szétszakításra került a második világháború idején a liberalisták és
kommunisták között kötött szövetség. Válaszul erre, megerősödtek a totalitárius
teóriák népszerüsége és politikai felhangjai, melyek a Hideg Háborús korszak
elején nyertek teret. Ennek lényege az a nagyon egyszerű elmélet, amely a
tudományba is beivódott, elsősorban az USÁ-ban, a 7o-es években, amely abból
áll, hogy a szocializmus történetét, mitöbb a szocialista és kommunista
ideológia történelmét a nácizmus történelmi kontextusába helyezi.
Így lett "törölve" a szellemi talaj a XX. század minden fajta nacionalizmusa számára, a közös ellenség, a "kozmopolita liberalizmus
és a kommunizmus." ellen.Manapság ez az elméleti és ideológiai környezet
folyásolja be a történelmi
értékelését is a holokauszt speciális területének.
Most
vált magától értetődővé, hogy a Kelet- Európai régióban a fent említett
szellemi és politikai támadás jegyében, de még nem teljesen, sikerült
likvidálni az antifasiszta ünnepnapokat, ezen kívül a munkásosztály számos
ünnepét, jelképeiket hiavatlosan kivonták a felhasználhatóságból, mi több, ezek
használatát több helyen jogi következményekkel
fenyegetik. Ugyanebben az időben hivatalos állami
szintre kerültek fel a régi,
feudális eredetű, "nemzeti" szimbólumok, ideológiai konstrukciók,
monarchikus dinasztiák címerei. A történelem
hamisítás, mint intellektuális és politikai elfoglaltság, különböző
nacionalista ideológiákra alapozva, normális elfoglaltsággá vált még a
közintézményekben is. Meghamisításra kerülnek a magyar történelem azon lapjai,
melyek szégyent jelentenének a Nyugatra nézve, mindenek előtt Magyarország és
Románia szerepe a Második Világháborúban, lebecsülve ahelyi elit igen jelentős
felelősségét a holokausztban. Mindez azért történik, mert az új elit egyes
csoportjai igyekeznek megjeleníteni "a
nemzet egységét", képesek a "nemzeti önbecsülés," erősítésére, tetszelegnek a nemzeti eszme "hiteles" és a "rendíthetetlen" hordozóinak szerepében, míg mindenki más,aki kritikusan vizsgálja a
történelmet, a nemzetet, beiratkozott
a "nemzetárulók "és " idegenek" kategóriájába.
Mindennapi éltünk részévé vált az én hazámban,
Magyarországon is, még a parlamenti tribünről is etnikai indíttatású,
antiszemita, cigány utáló, rasszista és sok más xenofób formájú kinyilatkozás
amelyek különböző társadalmi és politikai csoportok kezébe kerülve a politikai
ellenfelek felkutatására és diszkriminiálásához vezetnek. A volt Jugoszlávia és
a volt Szovjetúnió utódállamainak területén emberek százezrei váltak az etnikai
tisztogatás aldozatául, és az etnikai
tisztogatás és etnikai nyugtalanság bármelyik pillanatban ismét a felszínre törhet egy
vulkánkitörés erejével.
Míg az összes kelet-európai országban"felülről" indult a kezdeményezés -az állam és / vagy a pártok pénzügyi
támogatására - az "új"
nemzeti identitás szisztematikus "fejlesztéséhez" és támogatásához az új nemzetállamok feltétetleinek megfelően, új jogi és politikai lehetőségek nyíltak a szélsőjobboldali, neo-fasiszta,
neo-náci eszmék és kultúrák iránt, természetesen, mint már mondtam, mindez a demokrácia és a
szabadság zászlaja alatt.
Nálunk, például szélső jobboldaliak gyalázták meg
Wallenberg és a holokauszt áldozatainak emlékművét. A Horthy szobor és
emléktábla helyreállítása után, a hivatalos körök újra igényt tartanak egy
nyilvános emlékmű emelésére Horthy Miklós tiszteletére, akit történelmi
felelősség terhel a holokausztért és a szovjet területen elkövetett magyar népírtásért.
Elkezdődött a magyar hadsereg hivatalos hősiesítése és misztifikálása, amely 1941-44.-ben számtalan
atrocitást követett el a
megszállt területeken.
Ebben a történelmi és
politikai kontextusban tehát jelenleg a Kelet-Európai holokauszt a tárgy. Mindez fájdalmas, de világosan tükrözi a szellemi és politikai
szempontokat, a társadalmi szerkezetváltást a társadalomtudományon belül , ahogy az elmúlt
évtizedben történt . A nagy kérdés
az, hogy a történelem végül felszívódik a politikában, vagy még mindig képesek vagyunk-e
mi megtalálni a kiskaput a megmentésére? Kedves Kollégák,további nagyon nagy
problémával állunk szemben, mind szakmai, mind erkölcsi szempontból.
Raoul Wallenberg misszióját, hogy megmentse a budapesti
zsidókat úgy értelmezem, mint inspirációt számunkra a történelem és a
holokauszt további tanulmányozásához.
Источник: http://scepsis.ru/library/id_3266.html |